Thursday, March 13, 2014

Pappaperm og tur til Fontainebleau del 2


Beklager treighet i bloggingen. Det kommer av en veldig god grunn, jeg er frisk, fingen funker, og vi har klatra veldig veldig mye! Livet er fantastisk her nede. Jeg har aldri opplevd en bedre periode med finvær i dette området før, og de som har reist mye her før vet at det ikke alltid trenger være sånn. Og ja, det er faktisk ålreite forhold i skyggen.

Jostein dro i morges til Sveits for pow pow action i Alpene. Han virket særdeles fornøyd, og har fått ticket en hel del, samt sitter i skrivende stund på toget til Bern og redigerer mye opparbeidet videomateriale. "Onkel Jossi" har vært en stor glede for Ådne. Også for meg og Olaug. Du skal lete lenge etter en så hjelpsom og trivelig fyr! Han var kombinert spotter/pakkesel/au pair og nanny, og vi gir gode referanser til andre klatrende småbarnsforeldre.

Vi har også gjestet en meget erfaren Font-entusiast, nemlig Eirik Thorsrud, aka Jølsrud. Vi ble kjent med Eirik og Rocklands for et par år siden, som til daglig representereren del av kjernen i buldremiljøet i Trondheim. Eirik har vært i Font 12-13 ganger, og har (fra vårt ståsted i alle fall) en enorm kunnskap om klassikere, felter og softe 7a'er. Samt en og annen røverhistorie, og en forkjærlighet for confit de canard. Det vil si and, kokt i andefett. Klassisk fransk cuisine. Vi var så heldige å få servert dette den ene kvelden, og Eirik lærte oss fremgangsmetoden for å anrette dette. Bilen skal fylles opp med andeconfitt før avgang om to uker, trust me.

I forigårs møtte jeg tilfeldigvis to flotte typer som jeg ble kjent med i Sør Afrika for noen år siden, Marijus og Arjan. De kom innom på kvelden for forfriskninger og pisspreik, veldig koselig. De skal være her en uke, før de drar til Ticino i Sveits.

I går kom min mor og stefar. Både de og Ådne er kjempegira, og stemningen er på topp. Stefaren min Hans er kokk og har vært i sitt ess her nede. Vi har bare kunnet lene oss tilbake og fått middag servert uten å måtte løfte en finger de siste to dagene, og det er ingenting som tyder på at det kommer til å endre seg :-)

Vi har vært som barn i en godtebutikk hver dag her nå, og kan ikke si annet en at livet her har vært helt fortreffelig for hele familien og gjester. Prosjektlista vokser raskere en jeg klarer stryke bulder av lista, og jeg blir mer og mer sikker i min sak. Font er verdens beste buldrefelt. Nå lurer jeg på om jeg har nok gode år igjen i livet til å klare utrette en brøkdel av de ambisjonene jeg har med tanke på klatreutfordringer her nede. Noe som er helt sikkert, er at dette ikke er siste tur ned hit. Nå kommer Jan Eivind og sønnen hans Kristoffer ned her neste uke, samt min gode kamerat Sindre Bø uken etter. Langtidsvarselen er en fryd for øyet, og ting ser meget lovende ut!

Stay tuned for post 3. Bildekreditt til Jostein Øygarden. Er du mest interessert i klatrebildene anbefaler jeg å hoppe et godt stykke nedover.

 Deilig kaffe og pain au chocolat på morgenkvisten.

 Jostein på Isatis.

Pakkeselet.

Opp til den lokale kjøpmannen å kjøpe baggis hver morgen. Ligge rett oppi gata fra huset.

Olaug på en tøff 6c på L'elephant

Olaug og Ådne på vei til L'elephant Oest

Det eneste familiebildet vi har tror jeg :-)





Ådne viser Jostein hvor alle klassikerne er. 

Highballklassiker på L'elephant.

Flott bulder på Bois Rond.

Larchant.

Tøff kirkeruin i Larchant.

Huset vårt.

Eirik i gang med å tilberede confit de canard.

Med søtpotetstappe, brekkbønner og tomat. Nam!

Kaffe og klatrefører, deilig morgenrituale.



Arjan De Kock fra Sør Afrika prøver ut lekene til Ådne, det klassiske bankebrettet fra Brio

Ådne finner skogens ro.



Vi fyrer opp grillen og leker at det er sommer. Som det nester er.

 Hans i gang med dagens middag. Det ble grilling, sakki så bra!

Olaug sitt mesterverk på Sola flyplass på vei ned. I et forsøk på å få sneipen til å sove litt.

Gutta måler bisse. Jostein gav opp, og jeg tror Eirik vant.



 Ådne lærer å gå, og gjør stadig fremskritt.

 Meg og Jossi leter etter bulder med føreren. 

Ådnes nye favoritt, egg!  Han er helt gal etter det.

Hviledag i font. 


Forfriskninger på kafé ved Dame Joanne, på fanget til onkel Eirik

 Så kom farmor, stor stas. 

 Den første klatredagen min etter fingerbrudd og sykdom. Repeterte en av mine favoritter i Font, Coup de lune 6b, på L'elephant. Gikk denne første gang i 2001.

 Jostein på fet 6b'ish bulder på Roche Guichot.

 Bois Ronde, en 6b

 Pølsa på La Baleine. Stang ut for denne gang. 

Morgenøkt med Jostein på Roche Guichot, fikk kjapt levert en tøff 7b, Achoppement Libre.  

 Samme dag, vi gikk Atmosphere (står i 7a, men mer 6c tror jeg).

 Fikk endelig levert Duroxmanie! Har av en eller annen merkelig grunn ikke gått denne før. Sikkert fordi den er grisepolert, som er veldig synd. Megaklassiker da. 

Brazil assis, 7a. Kinkig sak på Roche aux Oiseaux.

No comments:

Post a Comment