Saturday, March 1, 2014

Pappaperm og tur til Fontainebleau

Hele mitt voksne liv har jeg "visst" at jeg skulle til Font en lengre tur hvis jeg noen gang skulle bli far. Tiden er inne, og vi er nå i Font! Det vil si, jeg og Jostein er. Olaug og Ådne henter vi på flyplassen i Paris i morgen.

"Far, e det her me ska?" Ådne viser en gryende interesse for geografi. 

Vinteren har egentlig dreid seg om oppkjøring av form til denne turen. Det hele fikk en heller lei vending da jeg fikk konstatert to brudd i fingen for tre uker siden. Skaden skjedde i kampens hete på en Kvelertak konsert. Det kunne vært verre, en Miley Cyrus konsert for eksempel...

Jeg har ennå ikke prøvd fingeren ordentlig ut, men skal begynne i det små nå. Skummelt, for jeg må holde tilbake, og ikke ta for hardt i, noe som alltid er vanskelig for klatrere. Blir så forbanna gira!!!

Enda et skår i gleden var at dagen før vi dro, så begynte jeg å føle meg dårlig. Dagen vi skulle dra var preget av feber, vondt i brystet og stygg hoste. Det har vært en tøff kjøretur der paracet og paralagin forte har gjort at jeg har holdt ut. Heldigvis har Jostein vært en god annenpilot og tatt rattet når jeg har vært helt ute. Jeg er i skrivende stund ikke bedre og gir det to netter til før jeg oppsøker en liberal fransk lege som kan gi meg noe deilig antibiotika. Har ikke tid til å være syk på drømmetur.

Turen var på ca 150 mil fra Hirtshals, og tok laaang tid. Noe av grunnen til dette var at jeg tok Longlife servicen på Touranen i Tyskland. Veldig bra opplegg. Jeg sjekket bilen sammen med en fyr fra VW og ble enige om hva de skulle gjøre med bilen. Så fikk vi gratis taxi til Flensburg sentrum for å henge ut, spise og shoppe i fire timer til bilen var klar.

De neste ti timene var bånn gass motorvei gjennom tre land. Egentlig veldig kjedelig, og ikke spesielt artig når en har feber. Omsider surra vi oss inn på Formel 1 hotellet helt nord i Frankrike, ikke et sekund for tidlig. Formel 1 er for de som ikke kjenner til det, en kjede av særdeles spartansk utstyrte hotell. Det vil si, det er seng på rommet, og en vask i hjørnet. For 34 euro (dobbeltrom) kan en kanskje ikke regne med all inclusive skalldyrbuffét og champagnefrokost. Vi sov godt vi! Så vi tok like gjerne neste natt også på tilsvarende hotell nær Fontainebleau. Sist gang jeg sov på nettopp dette hotellet var det med Rolf Bae. Da insisterte Rolf på at vi skulle kose oss med baguette og sterk sennep , akkompagnert av den billigste rødvinen vi kunne oppdrive. Det var viktig å ta så mye sennep på hver bit, at det reiv i nesen når du spiste det, mente Rolf. Good times, rest in peace bro.

Vi har omsider fått sjekka inn i la maison. Huset er lige snadder som det var i fjor! Eieren kom med et brett med egg fra frittgående høns i hagen hennes, veldig hyggelig.

Dette er Jostein sin første klatretur til utlandet, og så ut som en unge i Disneyland i dag uti skogen. Noen bilder fra i dag og turen ned.


Lunsj i Flensburg. Jeg lader mobben med en ny lader Jossi hadde med seg.


Digg lammeskank på semifancy restaurant i Font.


Vi våknet til dassvåte forhold, og etter en lang formiddag med frokost dro vi til et av de kjent tørkefeltene, Gorge aux Chat. Det var overraskende tørt.


Jossi sitt første bulder i det store utland. En 6b han fikk SPÆNK på, Font gir deg ingenting gratis :-)


Dette var mer kjent stil, og ble levert. Tøff bulder, skikkelg bratt 6b. 

Enda en fin bratt en, denne gang på Sabots. Det ble gode forhold utover ettermiddagen. 





Solnedgang på vei hjem. Ofte finere i virkeligheten enn på bilde, men det var stilig med Porchen i forgrunnen :-) 



2 comments:

  1. Digg, gleder meg til ei lita uke der i påska!

    ReplyDelete
  2. Hei dere der nede. Gleder oss til å få besøke dere...og sjå litlegutten igjen....

    ReplyDelete